09/14 1394

شانا:
  • بورس انرژی ایران با توجه به وجود زیر ساختهای مطلوب، آماده پذیرش گاز طبیعی به عنوان یک محصول جدید است.
  • مدیر عامل بورس انرژی ایران در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: این بورس  آماده است تا گازطبیعی را همانند فرآورده های نفتی و نیز محصولات پتروشیمی پذیرش کرده و در تالار معاملات فیزیکی و نیز رینگ بین الملل معامله  کند.

    علی حسینی افزود: بر اساس پیش بینیها تولید نفت، گاز و محصولات مختلف در بخشهای پایین دستی صنعت نفت در دوران پساتحریم جهش تولید را تجربه خواهند کرد و فرصت مناسب برای پذیرش، عرضه، و معامله نفت خام و گاز  طبیعی در بورس انرژی می تواند محقق شود و در این مسیرآماده همکاری با وزارت نفت هستیم.

    وی با تاکید بر این که معامله فرآورده های مختلف نفتی در بورس انرژی می تواند در رونق اقتصادی کشور تاثیر بگذارد، گفت: عرضه  و معامله فرآورده های نفتی می تواند خروج از رکود را شتاب بخشد و منافع اقتصادی مطلوبی را برای کشورمان به همراه داشته باشد و با توجه به کارکردهای بورس و شفافیت در معامله ها، اقتصاد ایران می تواند در راه پویایی خود با شتاب بیشتری حرکت کند.

    حسینی تصریح کرد: بورس انرژی ایران آمادگی دارد با همکاری وزارت نفت انواع فرآورده های نفتی را براساس روشهای متنوع عرضه کند و تجربه موفق عرضه نفت کوره صادراتی و گازوییل در رینگ بین الملل و نیز عرضه اوراق موازی سلف استاندارد نفت کوره سبب شد تا تحولی نوین را در فروش فرآورده های نفتی شاهد باشیم و این دستاورد با حمایتهای مهندس بیژن زنگنه وزیر نفت محقق شد و خوشبختانه دیدگاه مثبت ایشان به بورس انرژی چشم انداز مثبتی را برای آینده این بورس ترسیم کرده است.

    وی ادامه داد: روند معامله میعانات گازی همگام با دیگر فرآورده ها رشد خوبی را تجربه می کند و در آینده نزدیک جهش خوبی را در عرضه و فروش این محصول شاهد خواهیم بود.

    مدیرعامل بورس انرژی با بیان این که خوشبختانه بورس انرژی به میزبانی مطمئن برای معامله انواع فرآورده های نفتی بدل شده است گفت: همکاری و تعامل خوبی با مجموعه شرکتهای تابعه وزارت نفت در بخشهای مختلف وجود دارد که با توجه به تاکید وزیر نفت، بزودی محصولات  و فرآورده های جدید در بورس انرژی ایران عرضه خواهد شد.

    توجه  دولت و مجلس به عرضه نفت خام و فرآورده های نفتی در بورس انرژی

    به گزارش خبرنگار شانا، در ماده ١٣  قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور آمده است:  همه پالایشگاههای کشور مشروط به پرداخت و تسویه وجوه نفت خام و میعانات گازی خریداری شده تحویلی به قیمت هر بشکه نود و پنج درصد (۹۵%) تحویل روی کشتی (فوب) خلیج فارس و به‌ صورت نقدی یا اعتبار اسنادی یک‌ماهه به شرکت دولتی ذیربط تابعه وزارت نفت، مجازند فرآورده‌های نفتی مازاد بر نیاز داخلی را رأساً صادر کنند و دولت مکلف است سالانه سهم صندوق توسعه ملی را پرداخت کند.

    تبصره ۱- استفاده از سازوکارهای بورس انرژی در خرید و فروش نفت خام و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی و انرژی برق در اولویت قرار دارد.

    تبصره ۲- شرکت دولتی ذیربط تابعه وزارت نفت مجاز است قیمت پایه نفت خام و میعانات گازی عرضه شده در بورس را:
    ۱- تا دو درصد (۲%) کمتر از نود و پنج درصد (۹۵%) تحویل روی کشتی (فوب) خلیج فارس تعیین کند.
    ۲- تا سه درصد (۳%) کمتر از بند (۱) برای توسعه پالایشگاههای موجود یا احداث پالایشگاههای جدید تا ده سال پس از بهره‌برداری، تعیین کند.

    تبصره ۳- به وزارت نفت و دیگر دستگاهها اجازه داده می‌شود برای تشویق کشتیهای خارجی به سوختگیری و تأمین دیگر نیازهای خود در بنادر ایران از ابزارهای تشویقی و قیمتهای ترجیحی نسبت به دیگر رقیبان در تأمین سوخت و دیگر نیازها استفاده کنند.

تمامی حقوق این سایت برای شرکت سرمایه گذاری اهداف محفوظ می باشد